Printen

Cliëntondersteuning

Bij een beperking of chronische ziekte

Een cliëntondersteuner helpt mensen met een beperking of chronische ziekte bij het aanvragen van zorg, ondersteuning of voorzieningen. Ze gaan mee naar afspraken, helpen bij het invullen van formulieren en brengen mogelijkheden in kaart. Cliëntondersteuners weten welke zorg, hulp of middelen jou kunnen helpen en waar je die kan vinden.

Cliëntondersteuner zijn er voor vragen over:

  • (vrijwilligers)werk of dagbesteding
  • (begeleid) wonen
  • Gezondheid
  • (aangepast) sporten
  • hulp bij jouw financiën
  • opvoedingsvragen

De gesprekken vinden plaats op locatie of aan huis. Soms is één keer praten voldoende, soms zijn meer gesprekken nodig. Ze nemen de tijd om naar je  te luisteren en kijken wat nodig is. De insteek is altijd positief. Niets moet, alles mag. De meeste mensen ervaren na afloop dat ze beter kunnen omgaan met de ziekte of beperkingen. Ook kunnen ze beter omgaan met reacties van de omgeving. De kwaliteit van hun leven is verbeterd.

Gratis en zonder verwijsbriefje

Cliëntondersteuning is gratis en je hebt er geen verwijsbriefje voor nodig. Het is fijn om te praten met iemand die je begrijpt en die weet hoe je jouw problemen kunt aanpakken. Ze gaan zorgvuldig om met je gegevens en de gesprekken zijn vertrouwelijk.

Voor wie

Iedereen met een beperking of een chronische ziekte heeft recht op cliëntondersteuning. Dit is in de wet geregeld. Zo kan iedereen zo goed mogelijk mee (blijven) doen in de samenleving. Met cliëntondersteuning krijg en houd je regie over jouw eigen leven en zorg. Iedere gemeente heeft cliëntondersteuning op haar eigen manier ingericht.

Cliëntondersteuning in jouw gemeente